X
    Categories: موضوع

هو فيه علاقة بين دراسة الإلكترونيات والإتصالات ، والعمل كمهندس تنفيذ ” بنية أساسية ” في شركة المياه والصرف الصحي

هو فيه علاقة بين دراسة الإلكترونيات والإتصالات ، والعمل كمهندس تنفيذ ” بنية أساسية ” في شركة المياه والصرف الصحي.

عايز اشتغل في مجال الاتصالات

هاني عايز اشتغل في مجال الاتصالات لكن دراسه الالكترونيات هي الهدف في وظيفه مهندس في احدى شركات المياه والصرف الصحي المعروفه وجاء الرد على من خلال تعليقات مختلفه مثل:

الفرق بين هندسه قوى و هندسه اتصالات

في هندسة اسكندريه مفيش حاجه اسمها الكترونيات.
كهربا فيها قوي و اتصالات و أظن ان الكترونيات تحت اتصالات بس مش متأكد وهي التي تفرق معاك في مجال الدراسه حيث من المفروض ان تسال ما الفرق بين هندسه كهرباء قوي و هندسه الاتصالات حيث وانه مجال الهندسه في الكهرباء القوه يدرس التحميلات الكهربائيه بانواعها المختلفه ولكن الاتصالات يقوم في مجال الشبكات لبصفو اكبر من القوه يمكنك السؤال المهندسين المختصين في ذلك داخل الكليات المتخصصه افضل.

مهندسين محطات مياه الشرب

المهم ينفع يشتغل في الحفر والمواسير والتفاتيش والآبار .. ويتعامل مع المقاولين .. طبعا ينفع ومناسب جدا .. وممكن يشتغل مهندس متنوع حيث وانه معظم المهندسين الذين يعملون في محطات المياه والصرف الصحي علمونا الوظائف المختلفه من الميكانيكا والكهرباء والكيمياء وكيفيه المعالجه حتى يكونوا على علم تام بالعمليات كلها في ان واحد حتى اذا كانوا نزلوا في ورديه شاهد مطلوب مهندس مبيعات داخليه.

نظام الاسكادا Scada

طبعا. .. فيه نظام اسمه سكادا SCADA .. وده عماد العمل حاليا في محطات المياة والصرف الصحي ومحطات المعالجة وكل الكنترول اللي فيهم .. ادخل اعمل سيرش عنه وح تفهم انه من اهم انظمة عمل البنية التحتية وهو نظام يعتمد بالدرجة الاولي علي الاتصالات ونظم المعلومات.

Mohamed Hassan: موقع نتائج مصر يرحب بجميع المستخدمين وكتابتهم واستفسرتاهم المختلفة مع إجابات الزوار أيضاً التي نضعها لتعم الفائدة. M.Hassan
Related Post