X
    Categories: موضوع

كيفية معرفة الدجاج المريض بعد الذبح او الدجاج المجمد

كيفية معرفة الدجاج المريض حدث عندي مشكله في الفرخه بعد ذبحها وليس دجاجة مجمدة عند الفرارجي حيث بعد عمليه التنظيف غسيلها بالماء البارد و اخذت في الانتفاضه كيفيه معرفه الدجاجه المريضه من السليمه اريدها ايضا لو سمحتم لو احد يعلمها ولو سمحتم ضروري جدا دلوقتي انا اشتريت فراخ حمراء وبعد ما الفرارجي ذبحها ونضفها وغسلها بمياه باردة قعدت تتنفض ذي الأرنب ايه السبب.

ممكن يكون حطها فى مكنة التنضيف قبل ما تخلص روحها وتتنفض عشان كده اتنفضت بعد ما اتنضفت ده بيكون قلة ضمير منه او عدم وعى فما هي  آلية كيفية معرفة الدجاج المريض من السليم بعد الذبح عند البائع بتاع الفراخ.

مشكلة الفرخة بعد ذبحها

ياجماعة والله مابهزر ده انا بعد مادبح فرخة بيضاء وعملت كدة مردتش اخدها دبحلي واحدة حمراء وبردة عملت كدة اللي هي فيها نبض بيحرك جسمها ذي الأرنب بعد ذبحة وبعدين عملت كدة بعد مادبحها وغسلها تحت الحنفية والله هذا حصل.

كيفية معرفة الدجاج المريض

كانت تحتاج الى وقت بعد الذبح هذه بقايا سيالات عصبيه في العضلات هتروح حطي الفراخ في الثلاجه من تحت ساعة قبل الطبخ ترتاح ده ضروري جدا.

ايوة فعلا حتي الارنب لكن الفراخ عمري ماشفتها خالص وبعدين رحت سألت بياع فراخ تاني قالي متشتريش منه تاني فاقولت يمكن بيفتري ع الراجل التاني عشان اشتري بعد كدة منه وسوف اضع لكم تفاصيل كيفية معرفة الدجاج المريض في صورة نقاط، إقرأ أيضا  تربية الارانب على الارض في الشتاء.

كنت كنت سمعت من فتره عن ان الدجاج المريض يكون به الجزء من الاجسام المختلفه التي تحتوي على مثل الحبوب عند الانسان هكذا وهذه يجب ان لا تاكلها حيث انه الدجاج التعبان قد تظهر على الكبد الخاصه به اثار غير سليمه مثل الكبد الذي يحتوي على اللحم الصافي الاحمر الغامق.

Mohamed Hassan: موقع نتائج مصر يرحب بجميع المستخدمين وكتابتهم واستفسرتاهم المختلفة مع إجابات الزوار أيضاً التي نضعها لتعم الفائدة. M.Hassan
Related Post