X
    Categories: موضوع

الشبكة من حق مين بعد فسخ الخطوبة

الشبكة من حق مين بعد فسخ الخطوبة قد لا يكون هناك قسمه ونصيب اثناء فتره الخطوبه ويسالون هل الشبكه من حق مين البنت ان الشاب حيث و اذا كان الشاب هو الذي كان طلب فسخ الخطوبه فهناك اعرف وبعد البنات بعد فسخ الخطوبه تسال اذا كان من حقهم ان تمتلك الشبكه الذي قدمها اليها الشاب عنده الاتفاق و بعد قراءه الفاتحه حيث وانه هو الذي قام بتركها وما هو حكم الشبكة عند فسخ الخطبة فى القانون المصرى الحالي.

حكم الشبكة عند فسخ الخطبة فى القانون المصرى

لا يوجد اعتقد كثيثراً ممن يفسخون الخطوبة يسألون عن حكم الشبكة عند فسخ الخطبة فى القانون المصرى حيث العرف والتقاليد تقول غن الشاب يأخذ الشبكة إذا لم يكن هناك نصيب ولكم عندنا على حسب مين فسخ الخطوبه لو هو اللي فسخها يبقا الشبكة من حقها ولو هي اللي فسختها الشبكه ترجعله تاني ، الشبكة معروف من حق العريس حتى لو سابو بعض الشبكة تبقى من حقها لو كان كاتب كتبوا وجواز رسمي الفتوى دى من الأزهر على فكرة مش كلام وخلاص بيقولوا من حق العريس ومحدش بيتكلم عن مصاريف الخطوبة ولا العزومات في موضوع الشبكة من حق مين بعد فسخ الخطوبة اللي بتتعمل للعريس وأهله والله مانا عارفه.

الشبكة من حق مين بعد فسخ الخطوبة

الشبكة جزء من المهر فطالما انتوا تركتوا بعض انتى سبتيه او هو سابك المهر بيرجع للعريس يعنى الشبكة بترجعه ترجعها طلما كل شئ قسمه ونصيب
حتي لو كان هو اللي سايب
إنما بقي لو فتره طويله وهو ال سايب وسبب مش مقنع متديلوش حاجه
لان مين هيحاسبك ع مصاريف الخطوبه واكل شارب داخل خارج مش ببلاش هو.

إقرا: التعامل مع الزوجة العنيدة 11 نصيحة في كيفية مقابلة الزوجة العصبية

مين ياخد الشبكة دار الافتاء

الشبكه من حق صاحبها اللي جابها اللي هو العريس ودي غجابة على سؤال الشبكة من حق مين بعد فسخ الخطوبة وده من دار الافتاء اخويا كان خاطب وهو اللي كان سايبها وسال ف الافتاء قالو له من حقك حتي لو انت اللي سايبها والله أعلم دي منقوله على لسان واحدة بتقول كده.

لو هي الي سابته تعطيله حقه لو هو يبق ملوش حاجه
بس لو كويس وناس محترمه ممكن من نفسها تسبهاله حتي لو هو الي سايبها.

إقرأ: قصص حقيقية عن الخيانة الزوجية

سيبيهاله تاخديها ليه
هو بالساهل يجيب شبكة تاني
ماتقبليهاش على نفسك ولا يجوز ليكي اخدها حتى لو هو اللي سايب
لان مافيش عقد ديه مجرد خطبه

Mohamed Hassan: موقع نتائج مصر يرحب بجميع المستخدمين وكتابتهم واستفسرتاهم المختلفة مع إجابات الزوار أيضاً التي نضعها لتعم الفائدة. M.Hassan
Related Post